Articles i opinió, Música i concerts

Com en Prokop!?

Per Joan Campomar Cerdà

Més que en un festival, això s’ha convertit en una caixa de sorpreses. De cop i volta el Festival presentarà l’Orquestra del Festival de Pollença. Com? Amb qui? Per què? On? Quan?

El com? es pot interpretar de dues maneres, un “-com!?” com de sorpresa, com si dir “-ah si!?”. L’altre com és el “-de quina manera”. Aquest és el que ens interessa.

Per parts:

Segurament el clímax de la setmana relacionada amb la cultura mexicana, artísticament parlant, hauría d’arribar amb l’actuació de l’Orquestra Simfònica de les Balears “Ciutat de Palma”, l’OSIB, amb Eugenia León i Jorge Fernández, veu i narrador respectivament, i Ángel Gil-Ordóñez, de director. Així es va presentar a Berlin. El problema sorgeix quan l’OSIB se n’adona que el concert està programat per dia 13 d’agost, i la formació ja té tancada l’agenda de la temporada 14/15 a partir del 10 del mateix mes. Simplement, se’n van de vacances.

Prou maltractada ha estat la Simfònica aquests darrers temps com per a que a sobre el Festival els programi un concert sense consultar abans la seva agenda. I, el que és pitjor encara, que de poc ençà hem sentit a dir que l’OSIB és o serà l’orquestra “resident” del Festival de Pollença. Sí! És o serà, perquè aquest fet ho posa en dubte. L’orquestra resident de qualsevol festival del món no es queda a les portes de la programació del “seu” festival. I ja en van dues! Recordau l’any de la vaga?

Amb això que el 13 d’agost tenim un programa amb orquestra simfònica però justament, no tenim orquestra. Cap problema. En cream una.

Al com? que ens interessa se li acosta la resposta. Perquè, no farem una convocatòria, no farem unes proves de selecció on els nous titulats en música tenguin una oportunitat de treball. No, perquè per fer això s’han de fer unes bases, s’ha de formar un jurat, s’ha de publicar al BOE i BOIB, i, senzillament, no hi ha temps (i jo afegiria que no hi ha hagut ni la idea, ni les ganes). Per tant, farem una orquestra de bolo. Com? Com en Prokop!?… tant de bò.

Una orquestra de bolo, avui en dia, es forma gairebé un dia per l’altre. Estic convençut que part dels músics que actuaran el 13 d’agost encara no ho saben. Una orquestra de bolo no té la plantilla de músics coberta fins gairebé una setmana abans, perquè sempre hi ha canvis i substitucions de darrera hora. Malgrat tot, no es pot dubtar de la professionalitat dels que integren aquest tipus d’orquestra, entre d’altres coses perquè el resultat és sempre més que digne. Dit això, el que ens ha de quedar clar és que el Festival de Pollença no hauria d’admetre aquest tipus de situacions.

Per tant, per què? És evident, que si en el tríptic amb què es va presentar el Festival, aquesta primavera passada, hi figura l’Orquestra Simfònica de les Balears, i al web del Festival hi figura l’Orquestra del Festival de Pollença, és perquè hi ha hagut una justa capacitat de planificació i una clara tendència a la improvisació.

Eugen Prokop també sabia formar orquestres de bolo. Ni amb això hem estat originals. La seva Pollença Festival Strings, això és l’Orquestra de Cordes del Festival de Pollença (vos sona?), no ens hem d’enganar, era una orquestra de bolo. Emperò ell ho feia diferent. Tenia la plantilla mesos abans, els allotjava a cases particulars quinze dies o un mes abans dels concerts, per així poder assajar de matí i capvespre; això eren el que ara coneixem com a “stages”. Les improvisacions de darrera hora no formaven part de la seva disciplina.

Només ens queda per respondre On? i Quan? Ho recordaré sense gaire entusiasme: el 13 d’agost al Claustre de Sant Domingo.

A vegades he pensat, he dit, i fins i tot he escrit la clara tendència decadent de les darreres programacions del Festival de Pollença. Ara, amb aquest fet, pens, dic, escric, que el Festival ha tocat fons.

–Joan Campomar Cerdà

L’entrada Com en Prokop!? s’ha publicat a Cultura Pollença, Mallorca el 23/06/2015 i està guardada dins la secció Articles i opinió, Música i concerts. Pots copiar, distribur o modificar lliurement aquesta informació sempre i quan s’acrediti la font original mitjançant un enllaç (a Internet) o una nota on quedi clara la procedència de la notícia (en el cas de mitjans impresos).

La teva adreça de correu no es publicarà ni s’utilizarà per enviar cap tipus d'informació. Els missatges que no aportin res al tema que es tracta a aquesta entrada s’eliminaran.

Les direccions web es convertiran en enllaços automàticament. Les imatges que apareixen al costat de cada autor utilitzen el servei de Gravatar.

Un comentari

  1. Resposta a l’article aparegut el 23/06/2015 a http://www.culturapollensa.com

    M’he vist en l’obligació d’adreçar el present escrit per tal d’aclarir algunes afirmacions que s’exposen en ell i que no s’ajusten a la realitat.

    El Festival de Pollença, per decisió de la seva direcció artística i mitjançant la seva oficina de producció, va sol·licitar en el mes d’octubre de 2014 dos concerts a l’Orquestra Simfònica Illes Balears per a continuar amb la seva participació en la nostra programació, voluntat aquesta que ha estat reiterada per la direcció artística. Un d’aquests dos concerts era per a acompanyar a Ute Lemper i l’altre per ser dirigida per Ángel Gil-Ordóñez en l’anomenat programa “Viva México”, amb músiques de Silvestre Revueltas. Mentre que el primer tenia una data obligada pel calendari de la Sra. Lemper, el 5 d’agost, el segon podia ser en la data que convinguéssim. La resposta de l’OSIB va ser que no podien fer el primer concert a causa dels compromisos adquirits amb el Festival de Bellver i que el segon podrien fer-lo el dia 13 d’agost. El Festival de Pollença va acceptar la data del 13 d’agost adaptant-nos a l’Orquestra.

    Per tant, primera greu incorrecció al su article senyor Campomar: la data del concert es va fixar seguint i consultant l’agenda de l’OSIB.

    En data 15 de desembre, per part del Festival es va fer la confirmació per escrit del concert, amb el pla d’assajos, formació necessària, etc. D’aquesta confirmació per escrit (via e-mail) tenen còpia l’Ajuntament de Pollença i la Conselleria de Cultura del Govern Balear.

    Per tant, segona incorrecció del seu article senyor Campomar: no hi ha improvisació per part del Festival sinó tot el contrari (observis que del 15 de desembre al 13 d’agost van nou mesos).

    El mes de març, després de la presentació del Festival a Berlín, l’Ajuntament de Pollença rep una trucada per part de la gerència de l’Orquestra que informa que el concert anunciat no es podrà fer perquè s’han donat vacances als músics a partir del dia 10 d’agost. Davant de les lògiques protestes nostres, la gerència de l’Orquestra es limita a respondre que “potser l’e-mail de desembre es va perdre per culpa d’un problema informàtic al servidor de l’Orquestra”.

    Tercera incorrecció al searticle senyor Campomar: l’Orquestra no ha estat maltractada, en tot cas l’únic maltractat ha estat el Festival de Pollença.

    Davant el problema, es decideix formar una orquestra per a interpretar el programa previst. A tal efecte, es comença a treballar-hi a partir del març, confeccionant una orquestra entre professionals de vàlua de l’illa. Per tal de no enganyar al públic presentant una orquestra d’altres característiques, es decideix anomenar-la Orquestra del Festival de Pollença.

    Quarta incorrecció al se article Sr. Campomar: l’Orquestra no ha estat muntada d’un dia per l’altre ni una setmana abans, no hi ha, doncs, incapacitat de planificació ni improvisació.

    El senyor Campomar hauria de saber que el Festival de Pollença no té naturalesa jurídica pròpia, que totes les contractacions les fa l’Ajuntament de Pollença segons la llei de contractes de l’Estat i que un procés administratiu com el que ell apunta (bases, jurat, publicació oficial, selecció, etc.) és senzillament impossible d’ésser assumit per l’Ajuntament. Òbviament, per un període de quatre assajos i un concert, Pollença no pot augmentar la seva plantilla de contractats en seixanta persones més.

    Per tant, cinquena incorrecció.

    Per fi trobem una afirmació en l’article amb la que estem d’acord: “…no es pot dubtar… que el resultat serà més que digne”. Per fi un argument que no es basa en el desconeixement i una conjectura plausible, de les moltes altres malintencionades que s’aboquen.

    Si el senyor Campomar hagués pensat en la seva pròpia afirmació, potser hauria convingut que no era necessari el seu article, doncs el que és important, suposo que compartim aquesta premissa, és el resultat que s’oferirà al públic. També, amb una simple trucada a la direcció o producció del Festival, se li hauria informat del procés d’aquest concert i els lectors s’haurien estalviat un conjunt d’incorreccions que han dibuixat una història falsa.

    El Festival de Pollença és el festival d’entre tots els de l’Estat membres de l’Associació Europea, amb menys pressupost, dotació de personal i despesa infraestructural (no és una conjectura, son dades certes) i malgrat això s’ofereix un programa que està obtenint èxit de públic i crítica en les seves darreres edicions (no és una conjectura, són xifres oficials i revisió d’hemeroteca). Si hem tocat fons, m’alegro de tocar-lo aquest any amb noms com Oliver, Say, Lemper, Hope, Knauer, Gil-Ordóñez, Martynov, Riera i Morente. I que gent clarament mal informada com el senyor Campomar no ens acompanyi.

    Joan Valent
    Director del Festival

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.