Agenda cultural i guia d’activitats de Pollença, Mallorca   •   Català | Castellano | Deutsch   •   diumenge 14 de març de 2010

culturapollensa.com

Festes de Sant Antoni i Sant Sebastià 2010 a Pollença

El Pi de Sant Antoni

Entre els dies 16 i 23 de gener de 2010 es celebren a Pollença i a molts altres municipis de Mallorca les festivitats de Sant Antoni i de Sant Sebastià, uns dies molt esperats per la gran quantitat de tradicions que envolten aquestes dates del mes de gener, des de tradicions gastronòniques com les espinagades, les coques de verdura o les panades, fins a altres igualment socials i populars com el Pi de Sant Antoni, els foguerons, els dimonis, les beneïdes, les ballades, els Cavallets i l’Estendard, les gloses i tonades de Sant Antoni amb ximbombes i xeremies, els correfocs…

El programa d’activitats de Sant Antoni i Sant Sebastià 2010, organitzades com cada any per l’Àrea de Festes de l’Ajuntament de Pollença, ja es pot consultar, així com les bases dels concursos de foguerons i fotografia que tenen lloc cada any durant aquestes festes.

Dissabte 16 de gener

  • 17:30 h: Inauguració de l’exposició de fotografia ‘Sant Antoni 2009′ al Club Pollença (l’exposició es pot visitar fins al 23 de gener de 2010)
  • 18:00 h: Concurs de foguerons. Visita del jurat acompanyat dels xeremiers
  • 21:00 h: Encesa de foguerons
  • 23:45 h: Lliurament dels premis Foguerons 2010 a la Plaça Major
  • 24:00 h: Espectacle pirotècnic a la Plaça Major a càrrec de K. D. BOU “Dimonis de Pollença”

Diumenge 17 de gener: Sant Antoni

  • 10:00 h: Tradicional colcada i Beneïdes amb regals pels participants
  • 11:30 h: Sortida des de l’Almoina per anar a cercar el pi amb l’acompanyament dels xeremiers
  • 12:30 h: Dinar a Ternelles
  • 14:00 h: Sortida del Pi de Ternelles

Dimecres 20 de gener: Sant Sebastià

  • 19:30 h: Processó amb la imatge de Sant Sebastià i els tradicionals Cavallets i l’Estendard. A continuació, celebració eucarística amb el ball de l’Oferta (la comissió organitzadora convida a tots els que han estat Cavallets i Estendards a anar a la processó)

Diumenge 24 de gener

  • 18:00 h: Ball de pagès a l’Església del Convent amb l’actuació de l’Escola de Ball de Pagès de Pollença

Informació relacionada:

- Gloses de Sant Antoni
- Fotos Sant Antoni 2009, per Toni Campomar
- Receptes de Sant Antoni: com fer espinagades
- XIII Concurs de fotografia “Sant Antoni 2009”
- Programa de les Festes de Sant Antoni i Sant Sebastià 2009 a Pollença

17 comentaris »

  1. I jo que pensava que era el pi de Sant Antoni, i ara resulta que deu ser la festa de Ternelles…
    Ja ho val.

  2. És vergonyos, un poble que sempre a cuidat tant la tradició i la nostra manera de xerrar… això és igual que el lletrero que hi ha a la rotonda d’u Gall, que indica un camí com a “Camí de S’Almadrava” on arribarem!

  3. M’han confirmat que u ball de pagès de dissabte, es passa a diumenge 24.

  4. A la pàgina de l’Ajuntament, des del primer dia que ho varen publicar, posa que el ball de pagès a St. Domingo és “Diumenge 23 de gener”, és a dir, està equivocat: O és dissabte 23 o diumenge 24, però no “diumenge 23″. Gràcies Tomeu per la confirmació.

  5. Si cuidam el xerrar alerta amb els “lletreros” ido! :D

  6. Jejejeje! tens tota la raó! idò les indicacions que hi ha a la rodona del Gall!

  7. Els dimonis, no havien de ser Divendres dia 15? Ja tornaran fotre l’ambient als foguerons.

  8. Això de fer els Dimonis el dia 16 a la nit, crec que no té ni cap ni peus. Anys passats, havia ganes de fogueró, ganes de ximbomba i cantar fins altes hores de la vesprada, ara tot el contrari, els fogarons cremem tots sols, i a les 12 tothom emigra cap a la plaça major a veure els dimonis (made inSa Pobla)…
    Així tot cal donar les gràcies als glosadors de la pleta que procuren fer volta…

    Caldria fer un pensament si volem impulsar el dia 16 amb foguerons dignes o seguir fent coses que en realitat no beneficien a ningú..

  9. Això de pollença no té desperdici. Gasten barbaritats en tonteries que no tenen ni història ni tradició, i em referesc als dimonis, quatre personatges il·luminats que són amics dels regidors i després l’ajuntament no té ni un cèntim per invertir en benestar social, amb prodis, afama,… quin desastre. Això ha romput la tradició d’anar als foguerons a cantar, xeremies, glosses…
    molt bé ajuntament…

  10. Home Andreu, dir que per culpa dels dimonis no hi ha doblers per benestar social i per subvencionar institucions que treballen al poble és fer la típica demagògia que fa Esquerra Unida. Mira sinó quantes ajudes han rebut històricament aquestes associacions (econòmiques i d’infraestructures) i les que reben actualment i diga’m si l’espectacle aquest ha reduït l’esforç cap a aquestes.
    Estic convensudíssim que és molt més important la feina que fan aquestes associacions que l’espectacle dels dimonis, que bàsicament només gaudeix qui hi participa directament. També estic d’acord en què és un espectacle que té molt poc arrelament i tot això… però d’aquí a mesclar ous amb caragols hi ha un bon tros.

    Una altra cosa, qui ha perdut la tradició dels foguerons i les gloses, hem estat els mateixos pollencins. A qui ens fa paresa anar a fer llenya i preparar el carrer per fer-hi el fogueró. Ja no dic adornar-lo amb un cert gust.

    Els joves s’estimen més anar a Sa Pobla perquè allà hi ha trull per tot i no han de cantar gloses (troben la festa feta). I els majors diuen que ja no estan per aquests trots.

    Arreglats estam si tot ho ha de fer l’Ajuntament. La polèmica d’ara reflecteix l’ambient actual a Pollença: manca d’iniciatives, paresa i criticar a l’Ajuntament (perquè fa o perquè no fa). Criticar l’ajuntament i als pocs que de tant en quant tenen alguna idea pel cap…això és el que ara sabem fer de puta mare.

    L’únic que hauria de fer l’Ajuntament en aquestes festes és donar alguns serveis comuns per a incentivar a que qui vulgui pugui fer un fogueró amb seguretat, bàsicament repartir arena i netejar els carrers, i garantir la seguretat i una organització eficaç de la colcada i el pi. La resta ha de ser cosa nostra, de la gent. Les festes les ha de fer el poble, per això gaudim tant de Sant Antoni i és tan diferent de la resta dels pobles.

    Au idò mos veim a Ternelles!

  11. El Pi sempre a sigut el pi de Sant Antoni, tampoc hem de ser tan llepes.

    Salut i bon Sant Antoni

  12. jo les h eviscudes a n´aqestes festes son molt burres jejejejeje
    un beso per tot pollença

  13. Ostres, no feia comptes intervenir, però crec que no és de rebut que és mescli a Esquerra Unida en la crítica que ha fet n’Andreu.

    Primer de tot s’ha de dir que Esquerra Unida ja no existeix a Pollença i que segurament volia referir-se a Alternativa per Pollença.

    Segon, crec que si parla de nosaltres sense venir a conte amb tot el que aquí es parla és perquè algun tipus d’obsessió deu tenir aquesta persona amb el partit, ja que sinó no s’explica.

    Tercer, que ens relacioni amb la demanda de més ajuda als serveis socials crec que és prou bo. Ho hem demanat sempre això.

    Quart, parla de demagògia i de criticar tot el dia a l’ajuntament, serà per alguna cosa, no? o la gent només critica per inèrcia? l’hem creada nosaltres la crítica? si que tenim poder…

    Cinquè, estic d’acord amb n’Andreu en una cosa bàsica: els serveis socials i les organitzacions com les que cita necessiten més ajuda, tota la que li pugui donar l’ajuntament i els ciutadans. I si per això s’ha de retallar en festes, doncs benvinguda sigui la retallada. Les persones primer.
    Ara bé, comprenc que els dimonis s’han de fer i que aquest col·lectiu vol participar de la festa. I crec que si per no “tallar el rollo” als foguerons han de sortir un altre dia no hi hauria d’haver problema, és més, molts agrairem que hi hagi un dia més de festes.

    Salut, alegria i bon humor.

  14. Malement si me equivoc, pero batualmon, aquest del lado oscuro, en Dark Side, es part directe de l’ayuntament, Dark Beider que se te veu eu plumero cristo amb pel! juasjuas, i si! escric malement no tenc estudis i que pasa?

  15. En Dark Side deu estar en nòmina. La manca d’idees comença pel propi Ajuntament.

  16. En cap moment he defensat l’Ajuntament, per l’amor de Déu!Ells ja s’ho faran…Dubt molt que hagueu llegit el missatge, perquè no heu entés res. El que us ha ofés és que el comentari anterior al que em referia només insinuava una lluita partidista, des de plantejaments molt pobres. Pel vostres comentaris es veu que només comptau amb aquesta llògica.

    Pensar que s’han de treure responsabilitats de les institucions públiques (i particularment de l’Ajuntament) no significa defensar la seva actuació.

    El què he defensat és que la gent tengui iniciativa pròpia i participi, i que no esperi que la diversió, el sentiment de poble, fraternitat i que perdurin aquestes tradicions, ens caigui del cel. I això es pot extrapolar a altres àmbits. Criticar utilitzant la demagògia i el renou és, i segur que no només a Pollença, la postura menys comprometedora i més fàcil de dur quan som ramat. I aquesta és la que s’està imposant actualment.

    Així passa desapercebut el comentari d’en Garci que diu que està d’acord amb n’Andreu (l’Ajuntament treu doblers de coses necessàries per gastar-ho en festes) però que també amb el contrari (s’ha de gastar en dimonis, no sigui que s’emprenyi qualque dimonió amic o votant seu). O sigui que no hi ha massa diferència amb el populisme que ell diu criticar

    I una altra cosa, no tenir estudis no hauria de ser motiu d’orgull.

  17. Benvolgut Dark,

    Crec que m’acuses de demagog però no t’has aturat a llegir bé el que he escrit. En cap moment he dit que “(l’Ajuntament treu doblers de coses necessàries per gastar-ho en festes)” Això seria un comentari demagog, com bé indiques.

    Per altre banda, si ho rellegeixes veuràs que dic una obvietat molt senzilla:”els serveis socials i les organitzacions com les que cita necessiten més ajuda, tota la que li pugui donar l’ajuntament i els ciutadans. I si per això s’ha de retallar en festes, doncs benvinguda sigui la retallada”.

    El que dic és que en cas de necessitat prefereixo l’ajuda a les persones que les festes.

    I tens raó en una cosa: la festa la fan en gran part els ciutadans i som nosaltres en part els culpables de que la festa es mori o no. Però també s’ha de tenir en compte que l’ajuntament, que també en té responsabilitat, amb accions com la de posar els dimonis el dia dels foguerons, ajuda o incentiva a abandonar els foguerons per anar a veure’ls.

    Salut

Escriu aquí el teu comentari: